تحولات منطقه

علامه سید احمد علی محمدآبادی از عالمان بزرگ و نامدار شیعه در هندوستان بود که در حوزهٔ علمیهٔ لکهنو به تدریس، تألیف و ترویج علوم دینی پرداخت.

علامه سید احمد علی محمدآبادی؛ فقیه، محدث و متکلم برجستهٔ قرن سیزدهم هجری در حوزهٔ علمیهٔ لکهنو
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

علامه سید احمد علی فرزند سید عنایت حیدر، در سال ۱۲۰۶ هـ.ق / ۱۱۷۰ ش در شهر محمدآباد از بخش اعظم‌گره، در خانواده‌ای دانش‌دوست و اهل فضل دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی را در زادگاه خود به پایان رسانید و در سن سیزده‌سالگی برای ادامه‌ی تحصیل به فیض‌آباد سفر کرد. در آنجا نزد مولوی سعید احمد علی دیوگطوی علم صرف و نحو را آموخت.

در سال ۱۲۲۵ هـ.ق / حدود ۱۱۸۸ش وارد لکهنو شد و به فراگیری علوم و فنون گوناگون پرداخت. فلسفه و منطق را از مفتی ظهورالله، فقه، اصول، حدیث و علوم نقلی را از علامه غفران‌مآب (سید دلدار علی نقوی) فرا گرفت و هم‌درس و هم‌کلاس سیدالعلماء سید حسین بن دلدار علی بود. وی در مدت هفت سال، به برکت استعداد سرشار و نبوغ الهی خود، مراتب علمی و معنوی را با سرعت چشمگیری پیمود.

فاضل فیض‌آبادی سید مهدی درباره‌ی او می‌نویسد: «او از نظر سن، کوچک‌ترین شاگرد و از نظر مرتبه، برترین شاگرد جناب غفران‌مآب بود.»

مولانا عبدالحی در کتاب نزهة الخواطر می‌نویسد: «علامه سید احمد علی تا آخرین روزهای عمر استاد خود، از محضر غفران‌مآب علوم گوناگون، از جمله حدیث، فقه، کلام و اصول فقه را به‌خوبی فرا گرفت و در میان شاگردان او سرآمد همگان بود.»

مفتی محمد عباس شوشتری نیز در اوراق‌الذهب چنین آورده است: «او در علم و عمل، همانند استاد خویش، فاضلی کامل، فصیح و بلیغ، بردبار و باوقار بود؛ به‌گونه‌ای که زبان و قلم از وصف فضایل او قاصرند. پس از درگذشت غفران‌مآب، در تبلیغ و ترویج دین، دوشادوش سیدالعلماء و به‌عنوان نزدیک‌ترین یار ایشان، فعالیت می‌کرد.»

در نگاه سیدالعلماء، علامه سید احمد علی «بهترین دوست، انسانی با اراده‌ای استوار، در علم کلام برتر از دیگران، در رفتار عادل‌تر از همه و در تقوا بی‌نظیر بود.»

از استادان ایشان می‌توان علامه غفران‌مآب، مفتی محمد عباس، سید عبدالعلی و مفتی ظهورالله را نام برد.

علامه احمد علی از برجسته‌ترین و باتجربه‌ترین استادان حوزه‌ی علمیه لکهنو به‌شمار می‌آمد. نخست در مدرسه‌ی شاهی به تدریس پرداخت، اما پس از جنگ با انگلیسی‌ها، طالبان علم در منزل ایشان گرد می‌آمدند و از چشمه‌ی دانش او بهره‌مند می‌شدند.

وی در هنگام تدریس از ترجمه بهره نمی‌گرفت، بلکه به بررسی دقیق متن اصلی کتاب می‌پرداخت. پس از بیان مسئله و شنیدن نظر شاگردان، دیدگاه نهایی خود را با استدلال بیان می‌کرد.

در سن پنجاه‌وسه‌سالگی، پس از تأسیس مدرسه سلطان‌المدارس، به‌عنوان دومین مدرس عالی آن مدرسه منصوب شد و حدود چهارده سال در این سمت، در خدمت اسلام و آموزش طلاب کوشا بود. هیچ استادی در آن دوران از حیث مقام علمی و منزلت با او هم‌سنگ نبود.

وی نه‌تنها در علم قرائت قرآن مهارت داشت، بلکه در تفسیر، حدیث، فقه، اصول، منطق، فلسفه و ادبیات عربی نیز تبحر کامل یافت.

در زمینه‌ی تألیف نیز آثار گران‌قدری از خود به‌جا گذاشت. برخی از نوشته‌های او عبارت‌اند از:

  • شرح رساله امام رضا (ع)
  • الردّ علی الاخباریه
  • رساله فی سجود التلاوه
  • رحلة الحجازیه
  • سفر البرکات (از مشهورترین آثار ایشان)

به فرمان پادشاه اوده، قرار شد درباره‌ی زندگانی پیامبر اکرم (ص) و ائمه‌ی اطهار (ع) آثاری نگاشته شود. سلطان‌العلماء نگارش این اثر را به علامه احمد علی سپرد و ایشان کتابی با عنوان تحفة‌المعجزات تألیف کردند.

در سال ۱۲۷۴ هـ.ق / ۱۲۳۷ش به سفر حج مشرف شد. پس از زیارت عتبات عالیات، با علمای بزرگ آن نواحی از جمله شیخ مرتضی انصاری، میرزا علی‌نقی طباطبایی حائری و میرزا لطف‌الله مازندرانی دیدار کرد. گفته‌اند در یکی از نشست‌ها، مباحثه‌ای علمی درگرفت و علامه در آن بحث با استدلال‌های متقن، چنان سخن گفت که موجب شگفتی همه‌ی علما و مجتهدان حاضر شد و همگان به فضل و توانایی علمی او اذعان کردند.

از کرامات او، مفتی محمد عباس شوشتری نقل می‌کند که: «مدتی پس از وفات غفران‌مآب، وی را در خواب دیدم. او مرا صدا زد و فرمود: به فرزندم سیدالعلماء بگو که آن صد دیناری که نزد او گذاشته بودم، یک سال بر آن گذشته و زکاتش واجب شده است. چون بیدار شدم، خواب را برای سیدالعلماء نقل کردم. ایشان شگفت‌زده گفت که جز خودم و مادرم، هیچ‌کس از این موضوع خبر نداشت؛ قصد پرداخت زکاتش را داشتم، اما فراموش کرده بودم.»

خداوند به این عالم ربانی پنج فرزند عطا فرمود: سید محمد (حکیم)، سید علی، سید عبدالحسین، سید جعفر حسین و سید محمد صادق.

سرانجام، علامه سید احمد علی در سال ۱۲۹۵ هـ.ق / ۱۲۵۷ هـ.ش (۱۸۷۸ م) در شهر لکهنو دار فانی را وداع گفت و در کربلای امین‌الدوله‌ی لکهنو به خاک سپرده شد.

منابع: نجوم الهدایة، تألیف و تحقیق: مولانا سید غافر رضوی فلک چولسی و مولانا سید رضی زیدی پھندیروی، ج ۷، ص ۴۵، دانشنامه اسلام، مرکز بین‌المللی نورمیکروفیلم، دهلی، ۲۰۲۲ م / ۱۴۰۱ ش

ارائه دهنده: دانشنامه اسلام، مرکز بین المللی میکروفیلم نور دهلی

منبع: خبرگزاری رسمی حوزه

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha